BOSCH
CMC
Creative Marketing Communications
Onderstaand internetverhaal stond in de Scala-bijlage van Dagblad De Limburger:
06/3/'01 Zoeken op het web Tegenwoordig zijn er minstens vijf keer méér internetpagina’s dan de krachtigste zoekmachines kunnen verwerken. Dat impliceert dat - wil je over een bepaald onderwerp méér te weten komen - dat dan een ware kruistocht langs een aantal search engines onontkoombaar is. Daarnaast is niet alle informatie die het web biedt, via zoekmachines te tracen.
Het bekende internationale rijtje search engines vermeldt namen zoals Lycos (die met een Nederlandse browser automatisch doorschakelt naar de punt-nl versie), AltaVista (hier moet je voor de Nederlandse versie zelf in plaats van punt-com, punt-nl intikken), Yahoo en ga zo maar door. Namen die iedere internetter wel eens tegenkomt. En die leven van de banners en, het kopen van zoekresultaten door commerciële partijen!
Daarnaast kun je - wil je in een bepaald land méér informatie vinden - het best de landenversie van dergelijke tools raadplegen; uiteraard met het gebruik van de juiste trefwoorden in die respectievelijke taal. Het gebruik van trefwoorden is ueberhaupt een ‘kunstje’ zich; dat vaak bij de ‘advanced’ opties overigens goed wordt uitgelegd. Breed beginnen en steeds meer versmallen, kan tot aardige resultaten leiden. Het gebruik van AND en OR tussen die trefwoorden evenzo. Een kwestie van oefening.
Bij de Nederlandse zoekmachines is Ilse al jaren het populairste tool. De content die aangeboden wordt naast de zoekfunctie wordt ook steeds uitgebreider. Dit soort pagina’s worden ook vaak als opstartpagina in de broweser gezet. Vindex is een ander voorbeeld dat veel gebruikt wordt, en zo is er wederom een heel rijtje te noemen. Een jaar of wat geleden was er zelfs ook een heuse Limburgse zoekmachine ‘De webgids van Limburg’ te vinden, maar die leeft niet meer. Want met een bannertje voor enkel de Limburgse internetters bereik je een te klein publiek. Daar zit geen brood in.
Naast deze ‘solo’-machines zijn er ook ‘verzamelaars’. Zoekmachines die vaak veelal niet direct via het web te raadplegen zijn en een aantal solo-engines tegelijk inschakelen. Deze moeten dus eerst gedownload worden en opereren dan naast je browser. De bekendste wellicht is Copernic. Deze schakelt een hele batterij zoekmachines tegelijk in zoals Altavista, Directhit, Euroseek en ga zo maar door. Daarnaast is WebFerret daar een andere goede exponent van. Test zelf maar eens de fijnmazigheid van de diverse zoekmachines, en vergelijk de resultaten.
Naast deze twee groepen zijn er ook een aantal supersnelle versies die ontkleed van alle franjes en veelal ook commerciële banners razensnel en fijnmazig het net afstruinen. Zo heeft AltaVista een turbo-versie en ook Lycos heeft een high speed liason met ‘All the Web’ van het Noorse Fast.
Actuele nieuwsberichten zijn vaak niet via die machines te vinden, daarvoor ben je vaak weer op de diverse nieuwsportals aangewezen die hun eigen archief voor nadere research openstellen. Kijk bijvoorbeeld maar eens via de Kidon Media-link in welke landen, welke kranten allemaal online te raadplegen zijn en of die hun archief voor nader onderzoek ook gratis openen.
Marc Bosch
N.B. De links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...